Podcasty, jakožto způsob šíření informací pomocí audio nahrávek už v praxi funguje několik let. V mezinárodním měřítku je poměrně běžný. V českém prostředí však zatím není natolik rozšířený a s česky mluvenými podcasty se člověk zatím nesetkává příliš často, i když nabídka se neustále rozšiřuje.Samotné tvoření podcastů může přinést mnohé výhody jak jejich posluchačům, tak i jejich autorům. V tomto článku zjistíte, proč by právě podcasty mohly být tím nejlepší způsobem, jak šířit požadovaný obsah, alespoň podle mě, přičemž vycházím ze zkušeností z tvorby vlastního podcastu s názvem Proti Proudu.
Podcasty jsou jedním ze způsobů, jak lze pasivně přijímat informace, které vás zajímají, a přitom se současně zabývat i jinými aktivitami. Ať už si oblíbený podcast pustíte při cvičení v posilovně, běhání, v tramvaji cestou do práce nebo například v autě, můžete zároveň s poslechem vykonávat i běžné činnosti.Na rozdíl od informací zprostředkovaných například videi, nemusí být pozornost posluchače zaměřena ještě na vizuální stránku věci. Co více, videa z důvodu udržení pozornosti diváka musejí být kratší. To u podcastů nehrozí. Lidé mají poslouchání podcastů jako rutinní záležitost, která je provází každodenním životem. Tím pádem můžete předávat informace nenásilnou formou a posluchači mají možnost poslouchat bez zbytečně vynakládaného úsilí.
Tento bod byl už částečně nastíněn v bodě předchozím. Pokud se vrátíme k videu, to vyžaduje plnou pozornost a je složitější vykonávat při jeho sledování jakoukoli jinou činnost. Navíc video musí zaujmout divákovu pozornost na dvou frontách. Záleží u nich na vizuální stránce a zároveň ještě na zvukové stránce. Také musí mít určitou ideální délku, aby pozornost udrželo.Lidé často sdílí obsah na sociálních sítích, ovšem pozornost lidí na Facebooku nebo Instagramu je minimální. Pro prohlížení sociálních sítí lidé využívají převážně svých mobilních zařízení. Swipují a každému příspěvku věnují pozornost maximálně v řádu sekund.Díky pasivní konzumaci je proto podcast ideálním formátem pro nenásilné předávání hlubšiho, delšího sdělení.
Samozřejmě se dá namítnout, že vzhledem k počtu kvalitních podcastů je méně posluchačů, které máte možnost oslovit. Množství kvalitních podcastů se ale bude zvyšovat. Možná je právě teď ta správná chvíle a příležitost, začít si svůj vlastní podcast budovat. Můžete se snadno stát tím nejlepším podcastem ve vašem oboru.Prorazit podcastem může být v dnešní době mnohem jednodušší, než prorazit například na Youtube jako slavný youtuber. Doby, kdy to bylo snadné, jsou už nejspíš pryč. To samé v případě různých fashion blogů nebo food blogů. Tyto pozice jsou už mnohdy obsazené někým jiným. Samozřejmě to není nemožné, ale tím, že podcasty jsou v Čechách poměrně nové, je tu menší konkurence.
Pomocí podcastu si můžete s posluchačem vypěstovat bližší vztah. Tím, že vybraný podcast posloucháte, slyšíte i autorův hlas. Dostává se k vám blíže, než kdybyste například pouze četli nějaký jeho článek.
Vytvářením vlastního podcastu si můžete vy sami určit, koho byste mohli potkat. Ať už se zaměříte na dělání rozhovorů s lidmi z různých oborů jako já, nebo jakkoli jinak. Záleží na vás, jak budete svůj podcast budovat.Tisíc lidí, tisíc názorů. Tisíc lidí, tisíc oborů. Vždy budete mít možnost být ovlivněn někým či něčí prací. Já měl právě díky mému podcastu možnost setkat se s lidmi, kteří by se mnou běžně na pivo nejspíš nešli. S nabídkou udělat rozhovor do podcastu však souhlasili a tím se mi otevřeli dveře k mnoha zajímavým lidem.
Není snadné získat si širokou základnu posluchačů, ale vy máte možnost si ji budovat postupně. Správně uvádět svůj podcast, zdokonalovat ho a postupovat dál, od desítek posluchačů ke stovkám a dále třeba k tisícům.Představte si podcast jako konferenci. Máte jasně určené pódium, ze kterého musíte promlouvat a máte tady i publikum, to může čítat desítky lidí, ale taky stovky. Mluvení k takovému obecenstvu živě by mohlo být pro některé celkem stresující záležitostí. Prostřednictvím podcastu si ale pódium budujete sami a pozornost cizích pohledů vás nemusí stresovat. Navíc, na vaši konferenci lidé přišli, aby slyšeli jen a pouze vás.
I kdyby váš podcast neprorazil, nikdy se vám neztratí to, co jste do něho investovali. Začátky jsou samozřejmě vždy složitější, ale tím, že budete tvořit další a další podcasty, se můžete postupně zlepšovat. Ať už jde o vaše schopnosti v editování příspěvků, ale i v oblasti vlastního projevu. Nikdo se nestal řečníkem během dne. Posloucháním sebe sama zjistíte, co je potřeba zlepšit. Vypilování všech vašich nedostatků nějakou dobu zabere, ale rozdíl časem uvidíte a i uslyšíte.
První důležitou věcí je začít něco dělat a výsledek se objeví. Je ale potřeba nechtít takzvaně instantně uspět a dělat něco jen kvůli tomu, aby vám někdo otevřel dveře. Tvoření podcastů obecně přináší různé příležitosti. Může se jednat o nová přátelství, novou insipraci, partnerství, networking a tak dále. Úspěch vám nikdo zaručit nemůže, ale je dobré se o něco snažit, když existuje příležitost. Skrze nové lidi přichází i nové zážitky. Dělat něco, co jste kupříkladu nikdy nedělali, vás zase posune dál. Díky podcastům těmto příležitostem můžete jít ještě o něco více naproti.
Není nutné na podcastu vydělávat. Existuje však několik způsobů, jak lze podcast monetizovat. Zároveň ale také není nejlepším řešením začít s podcasty pouze kvůli vidině následného výdělku.Prvním způsobem, jak jde na podcastech vydělat, je pomocí sponzorů. Tento způsob funguje tak, že v průběhu podcastu umístíte na začátku, v průběhu nebo na konci sponzorský spot. Může se jednat o klasický radiový spot či můžete jako moderátor něco doporučit anebo zmínit. Nějaká firma vás za to následně bude platit.Druhou možností je afiliate. Funguje na podobném principu jako systém sponzorů s jediným rozdílem. Jste placeni za to, že lidé díky vám uskuteční akci. Zmíníte například nějakou firmu či výrobek, lidé půjdou na e-shop zmíněné společnosti a se slevovým kuponem vašeho podcastu nakoupí. Vy následně obdržíte dohodnutou provizi za aktivitu někoho jiného.Složitějším nebo spíše více pracným způsobem, jak vydělat peníze, je propagovat svůj vlastní produkt. Za předpokladu, že nějaký máte. Váš podcast může fungovat totiž také jako vaše vlastní promo. Pokud zaujmete dostatek lidí svým obsahem a oni následně nakoupí váš produkt, vyděláváte hned. V podstatě si ze svého podcastu vytvoříte vlastní marketingový kanál.Poslední možností, jak utržit peníze z podcastu, mohou být příspěvky od posluchačů. To je ale možné pouze za předpokladu, že máte již dostatečné množství followerů. Ty následně požádáte o nějaké finanční příspěvky na vaši tvorbu.
Tvořením vlastního podcastu v podstatě budujete vlastní medium. Tvoříte svou značku, a s tím souvisejí určité závazky vůči vašim posluchačům. Propagujete sebe samotného. Tvoříte něco svého, co má určitou hodnotu a co se vám bude časem hodit. Fungujete jako tvůrci media, o jehož podobě si rozhodujete vy sami.Ať už jste ve světě podcastů nováčkem nebo již znalým uživatelem, doufám, že vám seznam těchto důvodu přišel prospěšný a stal se pro vás přínosným. Pokud vás zaujal natolik, že byste chtěli vytvářet svůj vlastní podcast, tím lépe.
Více informací o produkci podcastů najdete třeba na webu mého podcastu Proti Proudu.
Seznam mých oblíbených podcastů a zároveň takový úvod do tématu najdete v článku Podcasty: Proč je poslouchat a výběr mých oblíbených
Podělte se o svůj názor do komentáře.