DUBEN 2018
Podcast je pravidelný audio pořad na specifické téma, který můžete poslouchat kdykoliv a kdekoliv. V USA už se těší podcasty velké popularitě. Ale jaká jsou konkrétní čísla? A jak se etabluje tento trend u nás?
Ve Státech je k současnému stavu přes 60 tisíc aktivních podcastů. 40 % Američanů podcasty již někdy slyšelo a 67 milionů poslouchá podcasty pravidelně (z toho 42 miliónů je poslouchá minimálně jednou týdně). 77 % posluchačů je mezi 18-55 lety. Zajímavé je, že posluchač v průměru konzumuje 5 hodin podcastů týdně a 86 % posluchačů poslouchá celou nebo většinu epizody.
Všechny tyto statistiky se rok od roku zvyšují, nicméně z obchodního hlediska jsou podcasty stále na začátku. Ve srovnání se 17 miliardami dolarů utracenými za rádiovou reklamu v roce 2017 je dvousetmilionový trh s podcastovou reklamou stále v plenkách. Už nyní je však zřetelný přesun části rádiových budgetů do podcastů a dle odhadu by měl trh s podcastovou reklamou překonat 500 milionů dolarů v roce 2020.
Není se proto čemu divit, že za nejoblíbenějšími podcasty stojí celé týmy lidí a štědré rozpočty. Pokud vás zajímá, jak zní vrchol podcastové tvorby, doporučuji vám poslechnout si třeba pořady z produkce NPR. Ti mají na svědomí asi 8 z 10 nejposlouchanějších podcastů a za každou minutou finálního podcastu stojí hodiny postprodukce. V USA už existuje podcast na opravdu jakékoliv představitelné téma a podcasty jsou významnou součástí marketingového mixu každé větší společnosti.
Podcasting je typický delším formátem, většina z podcastů se pohybuje mezi délkou 30-60 minut, nicméně výjimkou nejsou ani několikahodinové podcasty. Tento rozsah vychází ze způsobu konzumace podcastů - lidé při jejich poslechu většinou vykonávají nějakou činnost (cestují, sportují, vaří etc.), a tak je pro ně delší formát mnohdy pohodlnější. Oproti čtení psaného textu je při poslechu zapojen další smysl. Prostřednictvím hlasu je mnohem snazší předat emoce a navázat hlubší vztah s posluchačem.
V tuto chvíli má v tuzemsku trend podcastů několik desítek tisíc posluchačů. Unikátnost podcastu však není v absolutních číslech poslechů, ale v hloubce interakce. Jak už jsem zmiňoval, většina posluchačů podcast doposlouchá. Kupříkladu na mém podcastu Proti Proudu, který obsahuje přibližně hodinové rozhovory se inspirativními českými osobnostmi, je každý rozhovor poslechnut v průměru na 90 %. V přepočtu na mých 10 tisíc poslechů měsíčně z toho vyplývá reálně poslechnutých 9 000 hodin měsíčně, tedy číslo, za který by se nemusel stydět Youtuber s mnohem větším počtem odběratelů.
V rámci ČR se nabízí možné srovnání s audioknihami, které jsou na vzestupu. Posluchači měli v roce 2015 k dispozici zhruba 5 700 hodin poslechu mluveného slova. Audiotéka.cz eviduje více než 108 000 registrovaných uživatelů. Pokud připustíme, že od poslechu audioknih je to k podcastům jen krůček, ukazuje to na zajímavý potenciál růstu podcastového publika.
Trendu většímu rozvoji podcastů v ČR odpovídá i rostoucí množství českých podcastů. V top českých podcastech má velké zastoupení Český Rozhlas, který mnoho svých rádiových pořadů převádí do podcastové formy. Populární jsou také rozhovory Deep Talks nebo zmíněný Proti Proudu. Z firemních podcastů jsou zajímavé Redbull.cz podcast nebo Pomáháme dobrým myšlenkám od České Spořitelny. S různými formáty podcastů experimentuje i třeba Forbes a mnohé další firmy zvažují zařadit podcast do svého obsahového marketingu. Katalog většiny českých podcastů najdete na webu České podcasty.
V článku jsem shrnul důvody, proč je právě teď ideální doba začít s podcasty. Zvyšující se zájem posluchačů a malá konkurence z něj dělají efektivní nástroj pro komunikaci, budování reputace, interní vzdělávání nebo podporu prodeje. Super doplněním může být další článek na tomto blogu a to 10 důvodů, proč tvořit podcasty.
Pokud by vás zajímaly konkrétní příklady použití podcastů pro různé typy podnikání, mrkněte na konkrétní case study zde.