Pokud vytváříte podcast, ale nikdo ho neposlouchá, dá se říct, že opravdu existuje? Technicky vzato ano, ale s růstem značky, s růstem publika či s prodejem vašeho produktu nebo služby, vám asi nepomáhá.
Zjednodušeně řečeno, potřebujete posluchače, aby podcast vrátil to, co jste do něj investovali, ať se jedná o čas, úsilí nebo peníze. Čím větší obecenstvo, tím rychleji bude váš podcast růst. Proč? Zaprvé, budete mít možnost přilákat zajímavé hosty. Zadruhé, zvětší se šance přilákat kvalitní sponzory pro váš podcast. Zatřetí, mluvené slovo je skvělý marketingový nástroj a čím více lidí vás poslouchá, tím větší je pravděpodobnost, že váš obsah bude sdílen.
Potřebujete, aby váš podcast získával nové posluchače. Otázkou ale je, jak na to? Připravil jsem 30 tipů, jak toho docílit.
Předtím, než se zaměříte na získávání více posluchačů, musí být váš podcast co nejlepší. Posaďte se a objektivně zhodnoťte, jak na tom váš podcast aktuálně je. Pokud děláte rozhovory: Nejsou nudné? Jsou připravené? Působíte jako profesionál? Samozřejmě chápu, že žádný učený z nebe nespadl a nějak se začínat musí. Nicméně pokud se bavíme o růstu, tak jinak než kvalitou nebo opravdu originálním konceptem to nepůjde. Zatím vám v ČR často stačí jedno, dle mého už bude brzy potřeba obojí. Pokud jste firma, tak je horší mít špatný podcast, než žádný nemít. Když víte, že váš podcast není takový, jaký by měl být, je lepší projektu zanechat, vše vymazat a začít znovu, až budete připravení do něj dát vše.
Název vašeho podcastu musí lidem říci, o čem je. Když zvolíte-li název vágní, můžete ztratit potencionální posluchače jednoduše tím, že váš podcast přejdou bez povšimnutí kvůli tomu, že nevědí, o čem by vlastně měl být. Samozřejmě se mohou najít výjimky, kdy názvy podcastů nemusí být zcela úderné a přesto tyto podcasty budou úspěšné. Ve většině takovýchto případů je pravděpodobné, že je podcast spojen s nějakou už známou osobností. Pokud stále přemýšlíte nad názvem, myslete jednoduše a jasně.
Není nic horšího, než poslouchat podcast, který není dobrý po technické stránce. Pokud se zvuk zasekává, je moc tichý nebo naopak moc hlasitý, slyšíte nepříjemnou ozvěnu nebo je zvuk obecně špatný, není to dobře. I velice zaujatého diváka to může donutit vyhledat si k poslechu něco jiného. Pořiďte si tu správnou techniku a naučte se s ní zacházet.
Nezáleží na tom, zda jste v podcastingu noví nebo už zkušení. Potřebujete specializovaný podcast hosting, jaká bude vyhovovat vašim potřebám. Hostingů je opravdu spoustu. Co potřebujete je možnost vytvářet RSS feed, což ze specializovaných podcast hostingů umí všechny (pozor ovšem na servery zaměřené primárně na muziku). Já nedávno přešel k Libsyn - je to leader trhu a nabízí vše co potřebujete, nově i možnost připojit váš podcast ke Spotify (umí i dalších asi 8 hostingů).
Je mnoho lidí, kteří upřednostňují sledování videa než stahování podcastů. Navíc Youtube je velice oblíbenou platformou, kterou lidé mohou používat téměř na jakémkoli zařízení. Zkuste využít sílu Youtube ve váš prospěch. Když nahráváte podcast, nahrajte ho zároveň i na Youtube, buď pouze jako audio, anebo jako video. Pokud video bude navíc něčím zajímavé, může vám to pomoci publikum opět rozšířit. Mimo jiné můžete svůj podcast streamovat živě nebo nahrávat doplňující videa o pozadí podcastu.
Pokud máte svůj vlastní business, logicky se nabízí možnost mluvit právě o něm. Musíte si ale rozmyslet, jak přesně o něm budete mluvit. Rozmyslete si, o čem přesně chcete mluvit. Chcete do vašeho podcastu zahrnout i váš osobní život? Pokud ano, za jakým účelem? Možná ale nechcete mluvit o tom, čím se živíte. Pokud je tohle váš případ, uvažujte nad tím, jaké jsou vaše zájmy a vášně. Ať už se rozhodnete pro cokoli, mějte na paměti, že váš podcast bude dlouhodobá práce a měli byste se zaměřit na něco, co vás dlouhodobě baví a jen tak nepustí.
Při zakládání podcastu se také zaměřte na publikum, které chcete oslovit. Jak staří mají být vaši ideální posluchači, jakou dělají práci a jaký je jejich příjem? Mají partnery nebo děti? Jaké jsou jejich koníčky a životní cíle? A také, co asi očekávají od vašeho podcastu? Znalost daného publika vám pomůže pochopit, co chtějí poslouchat a snáze na publikum svými epizodami zapůsobíte.
Vymýšlet témata pro váš podcast může být mnohdy složité. Proč nepožádat vaše posluchače o radu? Zeptejte se jich během epizod podcastu na to, co chtějí, aby příště zaznělo. Tyto návrhy můžete sdílet i přes svůj blog, email nebo prakticky přes jakoukoli sociální síť, kterou momentálně využíváte.
Sledujte statistiky o tom, které z vašich epizod byly těmi nejstahovanějšími. Nemusí to nutně znamenat, že byly nejlepší. Do toho se promítá i jméno vašeho hosta. Určitě vám to ale může poskytnout určitý vhled do toho, o jakém obsahu epizody vytvářet. Užitečnou metrikou je pak také průměrná doba doposlouchání. Tento ukazatel vám dá společnost Apple, je tedy limitovaná na poslechy z oficiální Apple aplikace Podcasts, nicméně jako ukazatel to stačí. Statistiku najdete na profilu vašeho podcastu na https://podcastsconnect.apple.com/
Kdyby to ale bylo tak jednoduché. Zkuste si udělat čas na to, abyste své diváky zaujali. Víte přeci, kdo jsou. Až zjistíte, co by mohlo fungovat, zapojte tyto prvky do svých epizod. Dále také zkoušete věci měnit. Není nutné dělat rozhovory stále se stejným typem lidí, zpracovávat stále stejná témata nebo používat stále stejný formát podcastu. Zkuste občas vysílání oživit.
Jít na hranu a pouště se do ožehavých témat není vždy dobrý nápad. Pokud ale vyhodnotíte, že tuto možnost využít můžete, nebojte se toho. Začněte zlehka a pozorujte výsledky. Postupem času zjistíte, co si můžete dovolit, aby vaše vysílání bylo zajímavější.
Toto je část 1. z třídílné série. V příštím díle se podíváme na dalších 10 tipů.
Chápu, že univerzální návody zřídkakdy fungují. Mám za sebou stovky nahraných podcastů a desítky hodin konzultací s tvůrci podcastů o tom, jak opravdu vybudovat silný podcastový brand. Pokud chcete poradit s vaším konkrétním přikladem, nebojte se na mě obrátit. Více informací o produkci podcastů najdete zde.
Určitě se taky mrkněte na další články o podcastech na tomto blogu:
Podcasty – proniká trend audio obsahu do ČR?
Jak získat nové posluchače pro váš podcast
10 důvodů, proč tvořit podcasty