Toto je 2. část univerzálního návodu na růst podcastu, pokud jste ještě nečetli 1. část, můžete ji naleznout zde.
Čím více kontaktů máte, tím větší je šance, aby se o vás mluvilo. Možná se o vás ten, s kým zrovna mluvíte o vaší tvorbě, nezajímá. Mohl by ale znát někoho, kdo ano a upozornit na vás. Buďte sami sebou, buďte otevření a přátelští. Nikoho nepodceňujte a mluvte se všemi od prodavačů v supermarketu po generálního ředitele nadnárodní společnosti, kterého potkáte ve fitcentru.
Přátelit se s ostatními podcastery může přinášet inspiraci. Můžete se také navzájem podporovat a různě si pomáhat. Pokud máte podcast o marketingu, je dost možné, že nejste jediným podcastem, který vaši diváci poslouchají. Spojte se s dalšími podcastery a spolupracujte. Vy můžete vystupovat v jejich podcastech a oni zároveň ve vašem. Je to další možnost, jak rozšířit své publikum. Podobný princip jako existuje u vašich blogpostů na cizím webu.
Otázkou může být, jak s ostatními podcastery navázat kontakt. Zasílání emailů ostatním nemusí být zcela efektivní. Zkuste vyjít ven a zúčastnit se některé z konferencí nebo networkingových akcí. Tady už je šance spojit se s ostatními značně vyšší. Navíc se můžete dozvědět mnohem více o svém řemeslu.
Každý z nás ví, že sociální sítě jsou skvělým nástrojem pro propagaci. Nebojte se vyzkoušet i jiné platformy, než ty, které právě užíváte. Facebook a Twitter jsou skvělé, ale nezapomeňte na LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat a Tumblr. Samozřejmě nemusíte využívat všechny, ale zkuste se zamyslet, jaké by vaši posluchači mohli užívat a zaměřte se na ně.
Sdílet obsah skrze své profily nestačí. Musíte se zapojit. Udělejte si čas na odpovídání, na komentáře, odpovídání na otázky, re-postování příspěvků. Pokládejte otázky a ptejte se diváků na jejich názory. Pokud se zapojíte, fanoušci vám zůstanou věrní.
Samozřejmě záleží na tom, co potřebujete na svém webu mít. Pokud vám stačí jednoduchá stránka s blogem, nic se neděje. Pokud jste začínající podcaster a ještě nechcete nebo nemáte možnost do webových stránek investovat, existují různé otevřené platformy, které vám poslouží. Stránky na těchto platformách budou také vypadat profesionálně. Když už ale budete schopni peníze investovat, vložte je po poradě s web designérem do vlastních stránek.
Blog by měl být důležitou součástí vašeho webu. Můžete skrze něj psát o tématech nadcházejících, ale i o tématech, která jste již v podcastu zpracovali. Pokud jste zpracovávali kontroverzní téma, můžete ho pomocí blogu ještě více rozvinout, nebo naopak poskytnout jiný pohled na věc. Přidávejte fotky a informace o sobě. Jakýkoli materiál, který diváky donutí vracet se na vaše stránky, číst a poslouchat váš podcast.
Pokud se vám zdá, že se obsah, který tvoříte, nedá současně sdílet skrze váš web, Youtube kanál a profily na sociálních sítích, je pravděpodobné, že je vaše práce moc komplikovaná. Kolem vašeho podcastu se dá udělat spoustu doprovodného obsahu. Vytvářejte obrázky, fotky a citáty na FB a Instagram, krátká videa, publikujte na Linkedinu. Vytvářejte obsah tak, aby mohl zaujmout na všech frontách.
Když nahráváte epizodu, potřebujete něco pro diváky, kteří chtějí více informací. Přinejmenším alespoň stručný popis epizody. Jakousi nápovědu o tom, co lidé uslyší. Vytvořte poznámky, nejlépe časově značené poznámky k audio záznamu, to velice pomůže. Dáte divákům možnost těšit se na to, co přijde. Další možností, jak získat pozornost publika, je poskytnout přepis dané epizody.
Lidé už vaši show poslouchají, ale co od nich chcete teď? Chcete, aby váš pořad odebírali? Aby u vás vyhledávali pomoc, kterou poskytujete? Aby navštívili vaši stránku, koupili knihu nebo se vrátili příští úterý poslouchat další epizodu? Ať už po divácích chcete cokoli, je důležité jim to sdělit.Toto je část 2. z třídílné série. V příštím díle se podíváme na poslední tipy.
Chápu, že univerzální návody zřídkakdy fungují. Mám za sebou stovky nahraných podcastů a desítky hodin konzultací s tvůrci podcastů o tom, jak opravdu vybudovat silný podcastový brand. Pokud chcete poradit s vaším konkrétním přikladem, nebojte se na mě obrátit.
Více informací o produkci podcastů najdete zde.
Určitě se taky mrkněte na další články o podcastech na tomto blogu:
Podcasty – proniká trend audio obsahu do ČR?
Jak získat nové posluchače pro váš podcast
10 důvodů, proč tvořit podcasty