“You are the average of the five people you spend the most time with.”Jim Rohn
Možná už jste slyšeli citát Jíma Rohna volně přeložený jako “jsi průměrem 5ti lidí, s kterými trávíš nejvíce času”, ale co je na tom pravdy, a jak se to vztahuje na život a rozhodntí, které děláte? Zajímá vás, jak úspěšní lidé využívají sílu komunity a proč je důležité být obkolopen těmi správnými lidmi? Pak pokračujte ve čtení.Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je někdo ochotný zaplatit 10 tisíc dolarů za víkendovou konferenci? Proč lidé platí měsíčně 6 tisíc dolarů za skupinový koučink? Nebo když to přiblížíme nám smrtelníkům, proč lidé chodí na různé networkingy, platí za členství v různých komunitních portálech nebo se stěhují do Saigonu? Co všechny tyhle věci spojuje? Je to snaha obklopit se podobnými lidmi, být v komunitě.Jen málokterá věc je pro osobní růst tak důležitá,jako správné prostředí. Už od ranného dětství naše prostředí masivně ovlivňuje jací budeme, jak budeme trávit čas, co nás bude bavit atd. Rovnou se vyhnu námitkám, že vše ovlivnují geny a podobně. Souhlasím, ale to jsou věci, které nemůžeme ovlivnit. Co ovlivnit od určitého věku můžeme, je právě prostředí, přesněji řečeno ti lidé.Začnu mým osobním příběhem. Jediným důvodem, proč jsem se na čas přesunul do Saigonu je právě komunita online podnikatelů, freelanceru či autorů známá jako Dynamite Circle, neboli DC. Tato skupina kolem podcastu TropicalMBA, je komunita lidí, co žijí byznysem, optimalizovaním života a růstem. Tihle lidé vás v jedný minutě zpráskají, jak malého kluka za nedostatek ambicí, přemíru výmluv a málo akce, aby vám o minutu později dali pomocnou ruku a rady, za které jiní platí tisíce profesionálním koučům. Teprve v téhle skupině (a přiznám, že jsem v ní velmi krátce)jsem si poprvé uvědomil, jakou možností a konkurenční výhodou může být obkopit se lidmi co z vás dostanou to nejlepší. Ono totiž v těchto komunitách neplatí, že jedna a jedna se rovnají dvě. Pokud je ta skupina poskládaná dobře, benefitují z toho všichni. Občas váš byznys řeší najednou 6 lidí, jejichž zkušenosti byste nenašli, ani kdybyste se snažili sebevíc a váš byznys nápad dostane úplně jinou dimenzi, jako se to stalo minulý týden Mattovi.Občas jen posloucháním konverzaci u stolu získáte víc znalostí, než na MBA programu. Občas se to není jen o praktických informacích, ale o té energii kterou dostáváte. Důvodem je obklopení lidmi, kteří vědí, co je tvrdá práce, vědí, co je potřeba k úspěchu a už to, že jsou tam, kde vy je důkaz vašich podobných hodnot. Často se pak stává, že za nějaký čas budete všichni vydělávat více, ani n jako důsledek nějaký super rady, ale jako důsledek toho, že jste obklopeni těmi správnými lidmi.To je důvodem, proč lidé platí velký peníze za skupinový koučink nebo drahé akce. Ta cena není vyjádřením hodnoty, kterou vám organizátor nebo kouč poskytne. Ta cena je vstupní bariéra stanovená tak, aby se tam dostali pouze lidé, kteří dosáhli určité úrovně úspěchu. Protože jde o komunitu, o ty ostatní účastníky. To je důvod, proč jsou za to lidé ochotni zaplatit. Ano, lidé opravdu platí 6 tisíc dolarů měsíčně za skupinový koučink, to není výmysl, stejně tak milionáři platí 71 tisíc dolarů (asi 1,7 milionu korun) za účast na davoském Světovém ekonomickém fóru (základní vstupné pro “masy”).Jak se tedy obklopit správnými lidmi a vytvořit svoji komunitu?Samozřejmě záleží na tom, v čem se chcete zlepšovat, jaký je vás zájem nebo čeho chcete dosáhnout. Vždycky je ideální najít skupinu lidi s podobnými cíli a ideálně, aby byli k vysněnému cíli o trochu blíž, než vy. Zde je několik možností.
Například práce z coworkingového centra vám dá mnoho příležitostí k potkávání zajímavých lidí a může vás dostat do inspirativního prostředí.
Živé eventy jsou také možností, coworkingová centra obvykle pořádají spoustu akcí, ale ideálně chcete trochu menší skupinu. Něco kde bude možnost na hlubší debaty, vzájemný feedback a inspiraci.
Výbornou možností je pak buď se připojit k již existující, nebo vytvořit svoji tzv. Mastermind. O mastermind jsem se více rozepsal v samostnatném článku.
Další možností jsou pak tzv. community sites. Jsou to weby, které právě z konceptu komunity těží. Vytvářejí obsah kolem určitého tématu a za pravidelný poplatek vám poskytnou přístup k funkcím navíc. Takovými funkcemi je často fórum nebo jiná forma diskuzí, prémiový obsah a možnost komunikace s ostatními členy komunity. Už jsem zmiňoval Dynamite Circle, který je jedinou community síte, kterou jsem kdy vyzkoušel. Ačkoliv nejsem příliš aktivní ve fóru, občas využívám informace z diskuzí, hlavně týkající se zkušeností ostatních z různých míst. Například při nedávném přesunu do Saigonu jsem velmi jednoduše zjistil , kde se dobře najíst, kde hledat ubytování, kde si půjčit motorku, kde najít posilovnu, kde se dobře pracuje a tak dále. Prostě praktické informace, které by bylo jinak složité hledat. Největším přínosem je ovšem ten přesah do offlinového světa a osobní setkávání s lidmi. To je důvod, proč ačkoliv se mi zpočátku $50 měsíčně zdálo dost, jsem zatím nikdy nepomyslel členství zrušit. Takových community sites existuje nespočet pro různé zájmy a zaměření. Můj spolupracovník Paul Kortman, například využil své zkušenosti z cestování po celém světě se 4mi dětmi na portálu Nomad Together, který nabízí informace pro páry a rodiny na cestách. Možností je opravdu mnoho a často je nějaká forma komunitních funkcí nabízena i u různých infoproduktů, protože ten vzájemný support a předávání zkušeností prostě funguje.Možností jak se dostat do komunity, která vám pomáhá růst a zlepšovat se je tedy mnohoDoporučují si udělat malý osobní audit a zodpovědět si na otázku: Jsem v kontaktu s lidmi, kteří mě inspirují nebo podporují v dosažení mého cíle?