Select Page

Podcast je pravidelný audio pořad na specifické téma, který můžete poslouchat kdykoliv a kdekoliv. V USA už se těší podcasty velké popularitě. Ale jaká jsou konkrétní čísla? A jak se etabluje tento trend u nás?

Jak se daří podcastům za oceánem?

Ve Státech je k současnému stavu přes 60 tisíc aktivních podcastů. 40 % Američanů podcasty již někdy slyšelo a 67 milionů poslouchá podcasty pravidelně (z toho 42 miliónů je poslouchá minimálně jednou týdně). 77 % posluchačů je mezi 18-55 lety. Zajímavé je, že posluchač v průměru konzumuje 5 hodin podcastů týdně a 86 % posluchačů poslouchá celou nebo většinu epizody.

Všechny tyto statistiky se rok od roku zvyšují, nicméně z obchodního hlediska jsou podcasty stále na začátku. Ve srovnání se 17 miliardami dolarů utracenými za rádiovou reklamu v roce 2017 je dvousetmilionový trh s podcastovou reklamou stále v plenkách. Už nyní je však zřetelný přesun části rádiových budgetů do podcastů a dle odhadu by měl trh s podcastovou reklamou překonat 500 milionů dolarů v roce 2020.

Není se proto čemu divit, že za nejoblíbenějšími podcasty stojí celé týmy lidí a štědré rozpočty. Pokud vás zajímá, jak zní vrchol podcastové tvorby, doporučuji vám poslechnout si třeba pořady z produkce NPR. Ti mají na svědomí asi 8 z 10 nejposlouchanějších podcastů a za každou minutou finálního podcastu stojí hodiny postprodukce. V USA už existuje podcast na opravdu jakékoliv představitelné téma a podcasty jsou významnou součástí marketingového mixu každé větší společnosti.

Co nabízí audio podcast nového?

Podcasting je typický delším formátem, většina z podcastů se pohybuje mezi délkou 30-60 minut, nicméně výjimkou nejsou ani několikahodinové podcasty. Tento rozsah vychází ze způsobu konzumace podcastů – lidé při jejich poslechu většinou vykonávají nějakou činnost (cestují, sportují, vaří etc.), a tak je pro ně delší formát mnohdy pohodlnější. Oproti čtení psaného textu je při poslechu zapojen další smysl. Prostřednictvím hlasu je mnohem snazší předat emoce a navázat hlubší vztah s posluchačem.

Jaká je situace v ČR?

V tuto chvíli má v tuzemsku trend podcastů několik desítek tisíc posluchačů. Unikátnost podcastu však není v absolutních číslech poslechů, ale v hloubce interakce. Jak už jsem zmiňoval, většina posluchačů podcast doposlouchá. Kupříkladu na mém podcastu Proti Proudu, který obsahuje přibližně hodinové rozhovory se inspirativními českými osobnostmi, je každý rozhovor poslechnut v průměru na 90 %.  V přepočtu na mých 10 tisíc poslechů měsíčně z toho vyplývá reálně poslechnutých 9 000 hodin měsíčně, tedy číslo, za který by se nemusel stydět Youtuber s mnohem větším počtem odběratelů.

V rámci ČR se nabízí možné srovnání s audioknihami, které jsou na vzestupu. Posluchači měli v roce 2015 k dispozici zhruba 5 700 hodin poslechu mluveného slova. Audiotéka.cz eviduje více než 108 000 registrovaných uživatelů. Pokud připustíme, že od poslechu audioknih je to k podcastům jen krůček, ukazuje to na zajímavý potenciál růstu podcastového publika.

Trendu většímu rozvoji podcastů v ČR odpovídá i rostoucí množství českých podcastů. V top českých podcastech má velké zastoupení Český Rozhlas, který mnoho svých rádiových pořadů převádí do podcastové formy. Populární jsou také rozhovory Deep Talks nebo zmíněný Proti Proudu. Z firemních podcastů jsou zajímavé Redbull.cz podcast nebo Pomáháme dobrým myšlenkám od České Spořitelny. S různými formáty podcastů experimentuje i třeba Forbes a mnohé další firmy zvažují zařadit podcast do svého obsahového marketingu. Katalog většiny českých podcastů najdete na webu České podcasty.

V článku jsem shrnul důvody, proč je právě teď ideální doba začít s podcasty. Zvyšující se zájem posluchačů a malá konkurence z něj dělají efektivní nástroj pro komunikaci, budování reputace, interní vzdělávání nebo podporu prodeje. Super doplněním může být další článek na tomto blogu a to 10 důvodů, proč tvořit podcasty.

Pokud by vás zajímaly konkrétní příklady použití podcastů pro různé typy podnikání, mrkněte na konkrétní case study zde.

Dan

Dan

Dan Tržil se sebevědomně nazval Filutou českého blogerského rybníčku. Píše o digitálním nomádství, marketingu, podnikání, cestě k úspěchu a blbostech co ho napadnou. Jeho články byly zveřejněny nebo sdíleny českými portály jako Mitvsehotovo.cz, Navolnenoze.cz ... Přečti si více o Danovi a motivech tohoto blogu na stránce O mně
Dan