Odvrácená strana digitálního nomádství

Stále častěji se do povědomí v Čechách dostává slovo digitální nomád. Pokud je ti tento výraz neznámý, digitální nomád je nejčastěji nezávislý profesionál, kterému moderní technologie umožňují pracovat odkudkoliv, takže pracuje tam, kde se mu líbí. To je hodně zjednodušený význam, hned vysvětlím proč. Poměrně dobře je to také podrobněji vystiženo zde. Problém, který mám s většinou českých článku o digitálním nomádstvi, je to obecné zjednodušení na partu freelancerů, kteří jezdí na dlouhé dovolené, protože na nich mohou i pracovat.

Tento stereotyp se dá vysvětlit tím, že v západní Evropě a USA je hlavním motivem digitálního nomáda ušetření nákladů. Pro nás při cenové hladině v ČR nedává až takový smysl bydlet v zahraničí kvůli ušetřeni peněz. A tak zatímco na Mashable a dalších světových byznysově orientovaných médiích čteme články o podnikatelích, kteří svoji firmu přesídlili že San Francisca do Indonésie/Maroka/Thajska…, aby díky ušetřeným nákladům měli dost peněz na vývoj produktu po 3 roky, místo 3 měsíců. U nás je běžnější příběh o skupině SEO konzultantů, programátorů a designérů, co spolu měsíc bydlí v bytě v Barceloně. Nechci hodnotit zda je lepší měsíc v Barceloně nebo v Thajsku, jen mám pocit, že tenhle trend dává mnohem větší možnosti, než spojení práce a dovolené. Že je to celý takový zjednodušený, že přece tohle dává možnost postavit si ten život úplně podle svých pravidel. Možnost uvědomit si, co chci a dostat se do prostředí, který mi dá největší šanci toho dosáhnout. To ohromný množství možností je nezvyklý. Pokud bych chtěl napsat tento rok knihu, kde je místo, na kterém mám nejvíc kreativní energie? Kde mohu levně, zdravě a dobře jíst? Kde mohu eliminovat většinu rozptýlení a kde třeba žijou lidé, kteří se také snaží napsat knihu a tak se na ně mohu obrátit s prosbou o radu nebo povzbuzení?

Zamysli se nad tím, jaký vliv má prostředí na tebe. Na mě ohromný. Není tedy hlavní výhodou toho, čemu se dnes říká digitální nomádství (mám radši anglický výraz location independence) to, vybrat si prostředí, které umožní žít život dle mého vkusu a dá mi největší šanci dosáhnout mých cílů?
Tenhle styl života ovšem není tak růžový, jak si teď asi myslíš. Všechny ty fotky lidí s notebookem na pláži, to idealizují až příliš. Volba být location independent přináší spoustu možnosti, ale samozřejmě i překážky a špatný stránky. Chci uvést na pravou míru pár mýtu, které jsou s tímto spojeny.

1) Nikdo nepracuje na plážovým lehátku

Většina lidí si nebere na pláž ani telefon. Vedro a písek elektronice nedělá dvakrát dobře, tak proč si tam brát počítač? Je to nepohodlný, na displeji ve slunci nic není vidět a je vedro. Takhle fakt nikdo nepracuje (ale spoustu lidí se tak fotí).

2) Nežijeme 4 hodinový pracovní týden.

Kniha Tima Ferrisse, Čtyřhodinový pracovní týden ukázala spoustě lidem, že je možné uniknout z klasického modelu “dva týdny dovolené ročně”. Stále ji doporučuju přečíst každému, koho zajímá jak se vymanit z kancelářské rutiny a začít pracovat na cestách. Lidi, kteří knihu nečetli, nebo nepochopili o čem to přesně je, ovšem útočí na to, že sám autor je workoholik a ten název je vlastně zavádějící. Souhlasím, je zavádějící. Je takový, aby se ta kniha prodávala. Ale to nic nemění na tom, že v ní jsou principy o tom, jak zefektivnit svůj čas, delegovat nepotřebné věci, rozvíjet byznys. Je to taková bible o tom, jak vyjet ze zajetých kolejí a žít si tak, jak jsme si před pár lety mysleli, že žijí jen rentiéři a synové zbohatlíků. I přes název této bible digitálních nomádů nikdo, koho jsem na cestách potkal, nepracoval 4 hodiny týdně. Většina těch lidí nepracovala ani 40, ale spíš 60-80. Digitální nomádství není o tom pracovat míň.

3) Cestování a dovolená není to samé

Když lidem řeknu, že odlítám do Thajska, většině se vybaví palmy, písečné pláže a koktejly. Realita je taková, že za 3 týdny v Thajsku jsem byl v moři jednou. Většinu času jsem se snažil najít coworkingový centrum nebo kavárnu s internetem v Bangkoku a dělat svoji práci. Ano, na Srí Lance jsem často po ránu šel na hoďku-dvě na surf, ale stále se můj režim a režim těch, kteří tam přijeli na dovolenou dost lišil. Chce to trochu vůli být ten mimoň, co celej den sedí u počítače a večer nechodí na party, ale to je daň za to ranní surfování, kterou rád zaplatím. Obecně mám pocit, že čím více času trávím v zahraničí, tím méně cestuju. Je to paradoxní, ale dřív jsem opravdu za týdenní dovolenou viděl víc, než teď při měsíčním pobytu. Trochu mi to připomíná ten fakt, kdy turisti vědí o místě často víc, než místní obyvatelé. Digitální nomádi jsou v tomto blíž místním obyvatelům, než turistům. Ať už z pragmatických důvodů, protože najít si pracovní rytmus při cestování je velmi náročný, ale i protože zůstat déle na jednom místě je několikanásobně levnější, než být stále v pohybu.

4) Vztahy nevztahy

Většina lidí které potkáš, jsou na tom stejně jako ty, cestovatelé, turisti, kočovníci. O co víc lidí potkáš, o to kratší trvání ty vztahy mají. Pokud někde nezůstaneš měsíce nebo roky, tak je to neustálý kolotoč lidí. Není jednoduchý si vytvořit nějaký hlubší vztah k lidem, ktere znáš pár dní, maximálně týdnu. K tomu čím déle tohle děláš, tím více ztrácíš i ty vztahy z domova. Někdy se otvírají větší a větší nůžky mezi tebou a lidma, které jsi nechal za sebou. Prostě si prošvih těch pár legendárních kaleb a oni zas nechtěj poslouchat o tvým potápění se žralokama. Samozřejmě záleží, jak moc introvertní nebo extrovertní jsi, ale tenhle styl života dokáže být občas dost osamělý.

5) Vlastníš to, co uneseš

Máš s sebou jen to, co se ti vešlo do batohu. Vlastnictví věcí už tě vlastně moc nezajímá. Kromě notebooku/mobilu/foťáku je všechno nahraditelný. Tvůj šatník jsou tři trika, dvoje trenky a kalhoty, víc by se toho do batohu nevešlo. Já chodil dva a půl měsíce v JAR ve dvojech kalhotech, svetru a mikině. Celkem tedy 4 kombinace outfitu, a ranní otázka co si vemu na sebe vyřešena za dvě vteřiny. I pro mě, přes všechny ty minimalistický hesla o důležitosti zážitků, ne věcí, to bylo překvapivě docela náročný. Pro lidi, kteří kladou důraz na svůj zevnějšek, přináší tenhle styl života dost překážek.

Kočovnický život prostě není pro každýho. Ačkoliv můj názor je, že pro ty co si ho vybrali, může přinést ohromný příležitosti, ale ne každému to vyhovuje. Ty benefity jsou vykoupený částečnou ztrátou zázemí, vztahů, pevnýho režimu a občasnou nejistotou. Já proto nechci říkat, že jedno je lepší než druhý. Ono to kočovnictví je samozřejmě taky jen fáze a jen velmi málo lidí to dělá opravdu dlouhodobě. Vrací se to zase zpátky k tomu uvědomit si, co je pro mě důležitý, co chci dělat a jak chci žít. Digitální nomádství může a nemusí být ta cesta k tomu cíli. Doufám, že si na mě vzpomeneš, až příště uvidíš tu fotku týpka s noťasem, jak se válí na pláži.

Nepropásni nové články!

Přihlaš se a o novém článku tě upozorním emailem

Váš email nebudu nijak zneužívat. Je možné se kdykoliv odhlásit.

Dan

Dan

Dan Tržil se sebevědomně nazval Filutou českého blogerského rybníčku. Píše o digitálním nomádství, marketingu, podnikání, cestě k úspěchu a blbostech co ho napadnou. Jeho články byly zveřejněny nebo sdíleny českými portály jako Mitvsehotovo.cz, Navolnenoze.cz ... Přečti si více o Danovi a motivech tohoto blogu na stránce O mně
Dan

40 Comments on Odvrácená strana digitálního nomádství

  1. Alex Doktor
    January 17, 2015 at 5:55 pm (1 year ago)

    Tema mne zaujalo, tak jsem si to chtel precist, ale po par odstavcich jsem to vzdal. Ne kvuli obsahu. Ale diky tomu sharovacimu pluginu pripichnutymu porad uprostred vpravo, ktry prekryva text, je cteni tady pro mne “za trest”. Nevim, mozna je to jen na tabletu, ale je to neprijemny a navic to dela takovy ten dojem “je mi jedno jestli te to zajima ale koukej to nasdilet jinak tu nemas co delat” …

    Reply
    • Dan
      January 19, 2015 at 8:10 am (1 year ago)

      Diky Saso, moc jsem to na tabletu nekontroloval. Urcite to spravim, nemelo by to byt takto rusivy.
      Dan

      Reply
      • urza
        January 19, 2015 at 11:08 am (1 year ago)

        Na telefonu kdyz si zvetsim stranku tak ten plugin zakryje pul obrazovky, je to uplne necitelny…

        Reply
        • Dan
          January 19, 2015 at 5:02 pm (1 year ago)

          Omlouvam se, na mych zarizenich vse funguje jak ma. Urcite to zkusim na necem jinem a zkusim zavadu opravit. Diky za upozorneni

          Reply
          • Lukáš
            January 20, 2015 at 9:20 am (1 year ago)

            Není třeba testovat na bůhvíjakém zařízení. Stačí zúžit okno Chrome [Mac] na desktopu a chová se to přesně tak rušivě, jak popisují tabletáři.

          • Dan
            January 20, 2015 at 10:16 am (1 year ago)

            Diky za radu Lukasi, uz by to melo byt vyresene.

    • oo
      January 20, 2015 at 7:05 pm (1 year ago)

      Vyřeší to adblock +element hiding helper

      Reply
  2. Anie Songe
    January 19, 2015 at 9:00 am (1 year ago)

    Skvělý článek! S přítelem se takhle “nomádsky” chystáme do Thajska a jen z naší první pracovní “dovolené” nám bylo jasné, že pracovat z pláže se opravdu nedá a člověk stráví nejvíc času hledáním rychlé wifi.

    Těším se na víc podobných příspěvků
    Anie

    Reply
    • Dan
      January 19, 2015 at 6:05 pm (1 year ago)

      Diky Anie, zaklad je urcite mistni SIM hned po priletu. Mobilni data jsou casto nejlepsi internet v okoli. Jinak jak jsem naznacoval zalezi jak rychle pojedete, za par dni si clovek vzdycky vychyta dobry misto pro praci se solidni wifi.

      Reply
  3. basti
    January 19, 2015 at 9:41 am (1 year ago)

    Souhlas s výše uvedeným, ovšem to je už poněkud hardcore podoba nomádství. Lidi s rodinou tohle asi praktikovat nebudou. Já osobně si spíš zkouším postavit moje online podnikání tak, abych si já mohl vybrat dobu kdy pracuju a odkuď pracuju. Není to o tom pracovat míň. Samozřejmě je potřeba naučit se delegovat a investovat do dlouhodobých výdělků (affil, fotobanky, PPC weby, e-booky…) a mít nějaký “pasivní příjem”. Na druhou stranu i tohle vyžaduje práci a hodně času, můžu si ho ale rozložit po svém. A “zákazníkovi” je srdečně putna, kde zrovna jsem, nemusím někde trčet na směny ve fabrice, nevydělávám jen ve chvíli, kdy sedím v kanceláři. Pracuju náporově a tohle mi prostě vyhovuje víc.

    Reply
    • Dan
      January 19, 2015 at 6:11 pm (1 year ago)

      Basti, osobne znam rodinu se 4 detmi (2,4,6 a 8 let) co to takhle delaji, ale souhlasim, ze to je vyjimka. Urcite to je o tom vybrat si dobu a misto kde pracovat, jen jsem chtel poukazat, ze to ma jako kazda mince dve strany. A s tema zakaznika samozrejme zalezi na tom co delas. Mozna otazka pro tebe je, jestli muzou byt fotobanky byznys a jestli neni vyhodnejsi venovat ten cas a energii nejakymu byznysu ktery ma vetsi potencial rustu. Samozrejme neznam podrobnosti, takze to ber jen jako namet k premysleni.

      Reply
  4. Karolina
    January 19, 2015 at 10:59 am (1 year ago)

    Hezký. Díky za konečně normální pohled na trend, kterým, jak se mi jeví, kdo nežije, houby ví o podnikání. Ať se daří!

    Reply
    • Dan
      January 19, 2015 at 6:27 pm (1 year ago)

      Diky. Je to jen alternativa, ktera je i diky tem stereotypum co jsem popisoval trochu vyhypovana. Ale kdo vi neco o podnikani tak vi, ze se to da delat odkudkoliv (pokud se bavime o ebyznysu samozrejme;)

      Reply
  5. André
    January 19, 2015 at 1:06 pm (1 year ago)

    S článkem musím souhlasit. Digitální nomádství jsem úplně jako takové nezažil, ale když cestuji hlavně do teplých krajů, tak se nedonutím začít pracovat. Těch rušivých faktorů je ve světě mnohem víc než v mém kanclu, kde se po celý rok nic moc neděje.

    Podle mě je tento styl života vhodný pro zatím svobodné lidi, co chtějí poznávat svět, mají už rozjetý byznys a jsou schopni ho udržovat výdělečný během 10 pracovních hodin týdně, aby si mohli vydělat opět na další cesty a poznání.

    Každopádně nevěřím tomu, že by někdo jako kočovník rozjel byznys od píky, takovej člověk by měl můj obdiv, protože být ve vysněné zemi a donutit se pracovat víc než doma v kanceláři, je opravdu duševní souboj.

    Pro mě osobně je lepší mít zázemí, pracovat v kanceláři, kde mám nastavený biorytmus, vím kam se jít najíst, jak dlouho mi to bude trvat, neztrácet čas hledáním kadeřnictví, posilovny atd.. a pak si 3x do roka udělat delší dovolenou, na které řeším opravdu jen akutní věci, jinak si naplno užívám volného času.

    Reply
    • Dan
      January 19, 2015 at 6:18 pm (1 year ago)

      Andre, je to urcite vec volby. Nekomu dodava energii ta stabilita, nekomu treba to slunce a more. Myslim, ze zazemi se jak ho popisujes ma clovek za par tydnu kdekoliv si vybere. Souhlasim s tim, ze je to dusevni souboj, ale to je volba kazdeho z nas jestli mu to za to stoji.

      Reply
      • Petr
        January 22, 2015 at 1:08 am (1 year ago)

        Přijde mi úsměvné, že článek hovoří o tom, jak to celé není o moři a vysedávání a pak se tu ale argumentuje motivací sluníčkem a mořem 😀

        Reply
        • Dan
          January 30, 2015 at 10:43 am (1 year ago)

          Motivaci slunickem byl jen priklad, nekomu vyhovuje zit ve meste jako je Bangkok, Saigon nebo Chiang Mai, nekomu u more na Bali nebo Sri Lance. Jak jsem rikal, zalezi na volbach a preferencich jednotlivce.

          Reply
  6. ilse
    January 19, 2015 at 10:34 pm (1 year ago)

    hezký článek. to říkám manželovi pořád, ze nomádství není dovolená. v Thajsku upřednostňuji 2 týdny dovolené a 1 týden nomádství. tzn. že výraz “location independence” už se konečně může týkat i novodobých cestujících manuálních pracovníků? rybáře, cukráře, no-online surfaře… FAJN, to se mi líbí.

    Reply
  7. Martin
    January 20, 2015 at 6:16 am (1 year ago)

    Děkuji za pěkný článek. Myslím si, že trošku otevře i oči těm, kteří tento způsob života vidí hodně ideálně (a to i díky “naaranžovaným” pracovním fotkám na pláži s notebookem, jak uvádíš). Je to jenom o otázce priorit. Největší výhoda v online podnikání je o časové flexibilitě – není to o tom otevřít v 8 ráno obchod a “odsedět” si to tam do zavíračky. To sociální odloučení přijde i s vyšším věkem (myslím v porovnání třeba 20letého). Jelikož mám rodinu a hypotéku, tak musím zatím chodit do práce a po večerech a ve volných chvílích (místo přihlouplých seríálů, kaleb apod.) dělám na svém projektu, ve kterém vidím výhledově zajímavé výdělky. Takže se v podstatě také bohužel odlučuji od “starých znýmých”, nechodím každý týden na akce a mejdany, ale místo toho ušetřený čas a i docela velké peníze věnuji od sebevzdělání a webu. Přicházím sice tak o výše zmiňované “nezapomenutelné kalby”, ale troufám si říct, že jsem úplně jinde než ostatní, co se stále pohybují ve stejném kruhu (přes týden práce a o víkendu to všechno “propařím”).
    Těším se na další články.

    Reply
  8. Hustey
    January 20, 2015 at 10:23 am (1 year ago)

    Ano, proto je lepší vytvořit jakousi základnu (nejlépe v centru dění, například Kuala Lumpur) a odtud se pravidelně vydávat na cesty. Odpadne tak prakticky většina problémů, které se zde zmiňují,…

    Reply
  9. Jakub Šafránek
    January 20, 2015 at 10:13 pm (1 year ago)

    Ahoj Dane,

    děkuji za skvělý článek, občas pracuji na cestách a na mnoha věcech se s tebou plně shoduji. Myslím, že může některé navrátit do reality.

    Co se týče 4hodinového týdne, které principy se ti osvědčilo z knihy implementovat?

    Napsal bys článek o svých tipech jak pracovat efektivně a zároveň kočovat, jak si budovat i tak dobré vztahy? Čtenáři by se určitě našli!

    Měj se hezky
    Jakub

    Reply
    • Dan
      January 21, 2015 at 10:32 am (1 year ago)

      Diky Jakube,
      pro me precteni te knihy bylo hlavne o zmene mindsetu. Predtim jsem moc netusil, ze tahle alternativa existuje. Ze se to da delat i jinak, nez setrit penize a v duchodu zacit cestovat.
      Urcite nejaky takovy clanek dam dohromady, diky za namet.
      Dan

      Reply
  10. Šárka Tyczka
    January 21, 2015 at 12:38 pm (1 year ago)

    Ahoj Dane,

    já sama jsem takto cestovala rok a půl a dále se tomuhle životnímu stylu hodlám věnovat, ať už při kratších či delších pobytech. Btw pod jménem mám odkaz na blog 🙂

    K článku mám pár postřehů.

    Nějak si nedokážu představit pracovat 40h týdně nebo dokonce víc. Když cestuji tak si zkrátím závazky tak na polovinu pracovního týdne, ať si něco užiju. Především v Asii, kde je vše levné mi přijde hromadění peněz na základě každodenní dřiny trochu zybtečné. Pokud je člověk freelancer, tak přece záleží jen na něm, kolik práce si dobrovolně nabere 🙂

    Thajsko, ideální místo, kde pracovat na pláži. U pláže je spousta barů s wifinou, kde se dá sedět klidně celý den. Odskočit se vykoupat a dát si k tomu studené pivko není problém, no ne? Já to tedy tak praktikovala pořád a nemám stížnosti.

    Dalšími místy, kde se mi pracovalo nejlíp byla terasa s výhledem na himaláje se super rychlým mobilním připojením v indickém Manali. Nebo sezení v travnatých novozélandských kempech ve stínu stromů, opět na mobilním internetu. Tady zase záleží na člověku, jaké si k práci vybere místo aneb jaké si to kdo udělá, takové to má.

    V těhle ohledech mi tvůj článek přijde decentně úzkoprsý.

    Každopádně je pravda, že je to někdy trochu dřina – wifiny nefungují spolehlivě, někde není signál…ale to k tomu podle mě prostě patří…

    Jinak s omezenou kvalitou vztahů i počtem věcí máš naprostou pravdu .)

    Reply
    • Dan
      January 21, 2015 at 1:36 pm (1 year ago)

      Diky za nazory Sarko,
      s tou pracovni dobou a mistem je to urcite na kazdem. Stejne jako s tou motivaci, pokud jsou penize z prace prostredek jak se udrzet na ceste, tak chapu, ze, pokud to situace dovoli, trochu zvolnis. V tom je rozdil mezi freelancerem a podnikatelem a taky jestli chces primarne cestovat nebo primarne neco budovat a do toho cestovat. Ja chtel naznacit, ze podle me jde oboji. Jaky si to clovek udela je samozrejme na nem:)

      Reply
  11. Kejml
    January 21, 2015 at 5:50 pm (1 year ago)

    Diky moc za skvely a predevsim velmi pravduvy clanek na dnes velice diskutovane tema. Sami jsme si ted tenhle vysneny zivotni styl vyrazili vyzkouset na mesic na Tenerife, kam jsme zmizeli pres Vanoce, abychom si otestovali, jak by slo digitalni nomadstvi provozovat prave na tomto ostrove a abychom si udelali vlastni nazor. Tady je uvodni clanek: http://www.zivotnacestach.cz/digitalni-nomadstvi-aneb-vanoce-na-tenerife/ a brzy se na webu krome jinych clanku z teto cesty objevi take shrnuti nasi cesty, protoze uz me taky dost stvalo, jak to vsichni lici jen v tech ruzovych barvach a zajimala me vlastni zkusenost… 🙂

    Reply
    • Dan
      January 30, 2015 at 10:44 am (1 year ago)

      Diky Kejmle, Kanary jsou fajn a kousek. Na kratsi pobyty idealni. Jsem zvedavy na dalsi clanky.

      Reply
  12. Tereza
    January 23, 2015 at 2:03 pm (1 year ago)

    Nejsem si jistá, jestli ve mně měl článek vyvolat tenhle pocit, ale úplně mi poskočilo srdíčko a ovládla touha koupit letenku a zase se někam vydat. A to i přes to, že jsem strávila dopoledne přerovnáváním posledních uskladněných zbytků, které zůstali z mého majetku a přesvědčováním prarodičů, že si je opravdu ještě neodvezu, protože ten byt co jsem si chtěla pronajmout je zbytečný luxus, když tu věčně nejsem…

    Reply
    • Dan
      January 30, 2015 at 10:42 am (1 year ago)

      Terezo, letenky jsou tedkon furt nekam za hubicku tak doufam, ze uz nejakou mas;)

      Reply
  13. Pavel
    January 29, 2015 at 3:48 am (1 year ago)

    Super článok, som rád že si v podstate na pravu mieru uviedol čo to je dig. nom.. A tak povediac vždy keď som čítal iné článko o tomto fenoméne, tak som si vravel – aj ja by som chcel. Po prečítaní tvojho článku somsi uvedomil – vlastne ja už som. 🙂
    Žijem totiž už piaty rok v Číne a dôvod je ten, že moja práca sa nedá inde vykonávať. Možno by sa dala zo Slovenska, sú takí čo to robia, ale náklady by boli tak veľké, že by som nič nezarábal.
    Ešte raz dík

    Reply
    • Dan
      January 30, 2015 at 10:41 am (1 year ago)

      Pavle, ja to chapu hlavne jako svobodu volby. Pokud se ti zivot v Cine libi tak super a ja tomu fandim. Pokud by se ti vice libil zivot na Slovensku tak zrejme muzes byt i tam. Mimochodem pekny web.

      Reply
      • Pavel
        February 5, 2015 at 2:47 am (1 year ago)

        No jasné že sa mi tu páči, bez toho by to nešlo. Skô naopak, život v Číne je splnenie si môjho najväčšieho sna 🙂 A ďakujem 🙂

        Reply
  14. Chodelka Peter
    January 29, 2015 at 10:47 am (1 year ago)

    V niečom máš pravdu, v niečom nie.

    Áno, súhlasím, že väčšina článkov popisuje digitálne nomádstvo z moc optimistického hľadiska ako predĺžnú dovolenku, ale myslím si, že ty to vidíš až moc pesimisticky. Momentálne sme 2 mesiace v Thajsku a musím povedať, že nikto tu 60-80 hodín nepracuje. Väčšina ľudí tu pracuje rovnako, popr. menej ako doma.

    Cestování a dovolená – áno, súhlas. Ale ja cestujem do zahraničia práve kvoli tomu, aby som sa tam mal lepšie ako v Prahe, kde žijem. Nie horšie. Samozrejme, že to není žiadna dovolenka ale iba to, že vo februári môžem chodiť v tričku, opalovať sa pri bazéne a večer brúzdať mestom na motorke je pre mňa neskutočná voľnosť. Cestujem OVEĽA viac ako keď som v ČR, pretože existujú víkendy, ktoré väčšinou precestujem.

    Vztahy nevztahy – digitálnym nomádom nemusíš byť 12 mesiacov v roku. Stačí, keď vypadneš na 3 mesiace cez zimu preč a potom sa vrátiš. Vtedy sa podľa môjho názoru dá udržať akýkoľvek dlhodobý vzťah. Nie je to o tom buď alebo, skôr o kompromisoch.

    Myslím si, že tento článok by si mal prečítať každý, kto sa na nomádstvo chystá, ale nemal by si z neho brať príklad. Tak isto ako by si nemal brať príklad z článkov, ktoré zameňujú nomádstvo s dovolenkou. Každý by si to mal vyskúšať na vlastnej koži a zistiť, či mu taký štýl života vyhovuje.

    Reply
    • Dan
      January 30, 2015 at 10:35 am (1 year ago)

      Diky za reakci Petre,
      ja s tebou vpodstate souhlasim. Ja sam takto zijem a zatim mi to vyhovuje. Nicmene chtel jsem vyvratit ten stereotyp, ze to je pro kazdeho zivot snu.
      Jak jsem napsal, prinasi to spoustu moznosti, ale i za urcitou cenu a mel jsem pocit, ze tu odvracenou stranu mince nikdo nezminuje, proto to mozna vychazi tak pesimisticky.

      Reply
    • Kristýna
      March 18, 2015 at 6:58 am (1 year ago)

      Ahoj Petře a Dane,

      s Petrem jsme se potkali v Chiang Mai v co-workingovém místě a tak mohu potvrdit Petrova slova ohledně práce a denní náplně.

      Z pozice člověka, co do loňského prosince vstával denně dva roky v 5 ráno do práce (a to mám hodně ráda stálý pracovní rytmus a klid na práci), tak právě ta možnost zajít si po práci na čerstvý vzduch na pláž a nečekat na víkend je pro mě osvobozující. Stejně tak to, že si práci rozvrhu podle sebe a nemusím rušit výlet s kamarády nebo večerní zábavu s omluvou, že ráno brzy vstávám vidím jako obrovský plus!

      Rozhodně je super vidět věci tak, jak jsou. Souhlasím, že digitální nomádství je propagováno v růžových barvách. Mně se líbí, že tady ta možnost je. Je dobré vědět, co člověk chce a podle toho směřovat úsilí, čas a energii.

      Reply
      • Dan
        March 18, 2015 at 8:04 am (1 year ago)

        Ahoj Kristyno,
        mas pravdu, prinasi to velke moznosti. Chtel jsem jen vyvratit stereotyp ze to je o popijeni kokosu a pocitani penez na konte.
        Chiang Mai je mezi ceskymi nomady docela obliben koukam. Asi mu taky venuju par mesicni navstevu:)
        Snad se libi i ostatni clanky.
        Dan

        Reply
  15. davído
    February 15, 2015 at 9:46 pm (1 year ago)

    Ahoj Dane.. jo, máš dost pravdu.. tak já to pojal první rok (5 měsíců) na Kanárech v hostelu a pak 5 týdnů po svých s batohem a notasem divočinou.. – Kanárské hory nejmenších odlehlých ostrovů a to byla švanda.. Třeba na El Hierru mají asi 20 wifi spotů uprostřed krásný přírody.. Ale stále shánět elektriku pro dobytí notebooku. A stále hledat funkční wifi s alespoň trochu rychým internetem – leckdy dost problém.. Letos jsme se přestěhovali do auta a vyrazili se solárním panelem na 7 měsíců.. – píšu o tom tady.. http://www.davidochab.cz/vybava-digitalni-nomad/ – Na pláži se to přehřívá, ale mám to rád.. – jen na přírodní pláži, kde moc nejsou lidi.. Další štace bude karavan.. Neměnil bych.. oobčas je to hardcore, když ti v pulce dulezityho mejlingu dojde kredit s daty, nebo kdyz se mas ucastnit webinare a zavrou ti restauraci s wifi pred nosem.. Taky zákazníci v Praze si myslí, že sedíš kousek od nich a ono je to o 4600 km dále.. 🙂

    Reply
  16. Radim
    March 14, 2015 at 5:02 pm (1 year ago)

    Ahoj Dane, líbí se mi, že svými články inspiruješ lidi:-). Občas přinutíš k zamyšlení. Co mě k tomu
    napadá je to, že život ve skutečností není o bysnysu, ten je doprovodným následkem radosti a nadšení ať děláme cokoli. Tvoří se ve skutečnosti jinde než na plážích nebo v hlavě:-):-)!
    A piš dál, je to fajn.

    Reply
    • Dan
      March 18, 2015 at 8:02 am (1 year ago)

      Ahoj Radime, diky moc.
      Pokud to inspiruje aspon jednoho cloveka k cinu tak tenhle akt “sebeztrapnovani” dle me ma cenu:)
      At se dari

      Reply
  17. Katerina Pavlickova
    June 18, 2015 at 10:13 am (1 year ago)

    Ahoj Dane. Super článek. Je prima si přečíst situaci taky z jinýho pohledu. S mužem přemýšlíme nad odcestováním do zahraničí, jen musíme dotáhnout projekty tady v ČR, abychom mohli s čistou hlavou odjet 🙂

    Mimochodem jestli ti můžu doporučit, změň si velikost nebo font písma u tvých článků. Špatně se to čte a bolí z toho oči 🙂 Ať se daří. Katka

    Reply

Leave a Reply