Select Page

Pokud věnujete čas a energii produkci vlastního podcastu, určitě ho chcete dostat k co nejvíce lidem. Zajistit si ale značné spektrum posluchačů není zcela jednoduché a stojí za tím hromada práce. Bez publika o vašem podcastu bude vědět pouze minimum lidí, pořád dokola ti stejní věrní posluchači. Pokud ale publikum přesvědčíte, aby podcast sdíleli na sociálních sítích, můžete si zajistit pozvolné rozšiřování řad vašich followerů a posluchačů. V tomto článku budu předpokládat, že nemáte k dispozici silné profily na sociálních sítích, emailing list nebo možnost partnerství s někým kdo má. Tyto věci by vydaly na samostnatný článek a rád ho v budoucnu napíšu. Zde jsou proto body, z kterých může benefitovat opravdu každý.

Stavět jde jedině na kvalitě

Na ničem nezáleží více, než na kvalitě samotného podcastu. Když nebude dostatečně kvalitní, lidé nebudou mít důvod věnovat mu svou pozornost. Proč by poslouchali desítky minut vysílání, pokud by jim to nic nepřinášelo, že? Zajistěte jeho kvalitu, ať už po stránce obsahové, tak jeho postprodukce. Jeho následné sdílení bude vaší odměnou.

Pokud už lidé nějaký obsah konzumují, dělají to z jednoho z následujících dvou důvodů nebo možná i z obou. Zaprvé, hledají určitou pomoc při řešení problému. Chtějí být inspirováni, vzděláváni, motivováni, povzbuzováni nebo třeba pouze informováni. Zadruhé, chtějí být zabaveni. Pobaveni, udiveni, možná chtějí být provokováni či chtějí být vtaženi do děje.

Efekt zábavnosti byste tak neměli opomíjet. Jedná se o přidanou hodnotu, která se nikdy neztratí a přitahuje pozornost. Pokud váš podcast nebude alespoň jeden z těchto důvodů splňovat, je nejspíš na čase začít na něm více zapracovat.

Zkusme podcast přirovnal například k restauraci. Nezáleží na tom, jak dobrý budete mít její branding a marketing, pokud servis nebude stát za nic a jídlo bude nepoživatelné, nikdo tam nebude chtít jít povečeřet. A už vůbec nikdo nebude mít chuť restauraci někomu doporučit.

Zda je váš podcast už dostatečně dobrý, se můžete dozvědět hned teď. Vaši diváci vám již možná zanechávají nějakou zpětnou vazbu v podobě feedbacků nebo jiného podcastového hodnocení. Pokud ne, určitě je o zpětnou vazbu požádejte.

Řekněte si o sdílení

Zní to možná jako jasná věc, ale často je právě toto opomíjeno. Pokud od vašich posluchačů něco chcete, řekněte si o to! Ujistěte se ale, že vaše žádost o sdílení má nějakou hodnotu. Nechcete, aby lidé sdíleli nesmysly. Tím ve výsledku budete poškození pouze a jen vy.

Ale pozor, ať nepřekombinujete své požadavky. Mnoho producentů podcastu se občas jednoduše snaží působit na více frontách najednou, a to se nemusí vždy vyplatit. Není rozumné říkat si o sledování, sdílení, komentování, hodnocení, dotování a tak dále najednou. Říkejte si vašemu obecenstvu vždy jen o něco a zjednodušte své požadavky. Buďte přímočaří a struční ve svých výzvách.

Jak si o sdílení říct?

I to je důležitá otázka. Přemýšlejte nad tím z pohledu posluchače. Co by ze sdílení podcastu mohl mít on, ne co byste z toho mohli mít pouze vy. Špatným příkladem, jak si říci o sdílení, je například: „Prosím sdílejte, abychom získali co nejvíce posluchačů.“ Tím se zaměřujete pouze na váš vlastní zisk. Ne na problém, který řeší vaše posluchačstvo.

Lepším příkladem může být: „Prosím sdílejte, aby se naše komunita mohla rozrůstat.“ Zde už se zaměřujete více na danou komunitu, do které je posluchač již zapojen.

Vůbec nejlepším způsobem by ale mohlo být: „Pokud se vám tato epizoda líbila a myslíte, že by se mohla líbit dalším lidem, prosíme o sdílení.“ Tady už se přímo zaměřujete na pomoc posluchačům, pomoc ostatním. A o to vám přece primárně jde!

Pište výstižné nadpisy

Nadpisy a titulky jsou pravděpodobně tím nejdůležitějším textem, který na internetu je. Jsou první věcí, která se vám zobrazí při vyhledávání čehokoli. Jsou také důležitou součástí vašich stránek a hlavně jsou tím, co lidé skrze sociální sítě sdílejí.

Správný nadpis by měl splňovat tyto tři požadavky.

  • Výstižnost – jasně sdělte, o čem epizoda nebo celý podcast je
  • Působivost – nadpis by měl vzbudit pozornost a podpořit zvědavost u daného publika
  • Sdílitelnost – stručný a výstižný nadpis bez zbytečných osobních zájmen

Dejte si záležet na vašem webu

Často kladenou otázkou ve světě podcastů bývá, jaké odkazy ke sdílení používat, když propagujete svůj podcast. Nejčastějšími možnostmi jsou – vaše webová stránka, URL vašeho Apple Podcastu/iTunes, webová stránka aktuální epizody, případně odkaz na Soundcloud nebo Youtube (pokud máte podcast i tam)

Pravděpodobně nejlepší je odkazy různě střídat a protáčet v různých situacích. Pro vaše posluchače je pak nejspíš nejlepší a nejjednodušší propagovat podcast skrze jejich podcastovou aplikaci nebo webovou stránku dané epizody.

Webovou stránku je ale také nutné nezanedbávat. Návštěva vašich stránek by měla být pozitivní a příjemnou zkušeností pro ty, kteří se na ní dostanou. Tady je shrnutí několika bodů, které by na ni neměly chybět.

  • Umístěte velký a viditelný přehrávač do horní části stránky.
  • Poskytněte psaný přehled o epizodě, nalákejte na to, co se v podcastu dozví (ne však delší než 1-2 odstavce).
  • Poskytněte ještě podrobnější poznámky k epizodě (nejčastěji se používá shrnutí podcastu, přepis nebo zajímavé zmínky/odkazy z podcastu).
  • Odkaz na možnost odebírání.
  • Nabídněte tlačítka pro sdílení skrze sociální sítě.

Hlavním cílem webové stránky podcastu by mělo být udělat ji tak jednoduchou, aby posluchač pouze klikl na odkaz a poté na tlačítko „přehrát“.

Zahrňte ta správná tlačítka pro sdílení na sociálních sítích

Tlačítka sdílení jsou dnes už běžnou součástí webových stránek. Pokud chcete, aby váš obsah někdo sdílel, měli byste je do svých stránek zahrnout také. Jde o nejjednodušší cestu, jak svůj obsah dále šířit. K přidání těchto tlačítek slouží různé pluginy.

Ale opět pozor, zda jste to nepřekombinovali. Mít na stránkách umístěny všechny odkazy, které jsou určeny pro sdílení, je ve výsledku ke škodě. Čím více možností budou posluchači mít, tím více budou zmatení. To následně povede k tomu, že nebudou váš podcast sdílet vůbec. Zjistěte si tedy, přes jaké sociální sítě je váš podcast nejvíce sdílen a podle toho se rozhodněte, jaká tlačítka ponecháte na webu.

Nejpopulárnějšími jsou samozřejmě tlačítka Facebook a Twitter, ale pokud je podcast zaměřen například více na umění, přidat odkaz na Pinterest nemusí být od věci. Pro mobilní verzi stránek zase může dávat smysl tlačítko pro Whatsapp. Jde o to zjistit, co je pro vaše obecenstvo nejpohodlnější. Znát své publikum.

Využijte sociální metadata

Pokud váš podcast bude někdo sdílet, nestačí pouze povolit divákům, aby byl sdílen. Mnohdy se odkazy v základním nastavení sdílejí v ne zcela lichotivé podobě. Tu vám nebude sedět úvodní obrázek, tu nebude zobrazen celý nadpis, apod. Jenže vy naopak potřebujete, aby to, co bylo sdíleno, zaujalo někoho dalšího a případně bylo šířeno dále.

Abyste odkazy měli v požadovaném formátu vhodném ke sdílení, využijte například plugin Social Warfare (je jich ovšem spousta), který vám umožní u každého postu například:

  • Přidat široký obrázek, který bude připojen na odkaz k Facebooku, Twitteru, Google+ a dalším.
  • Přidat obrázek na výšku, který bude sdílen přes Pinterest. Obrázky na výšku fungují skrze Pinterest lépe.
  • Napsat různé popisky a nadpisy, dle toho, na jakou sociální síť bude váš podcast sdílen.
  • Napsat upravenou zprávu s možností hashtagů a označení, pokud bude obsah sdílen přes Pinterest nebo Twitter.

Zjednodušte sdílení vašim hostům

Ať už se snažíte šířit svůj podcast jakýmkoli způsobem, vždy se snažte vše dělat co nejjednodušeji, jak to jen v závislosti na dané situaci jde.

Například, když budu hostem vašeho podcastu, můžete mi poslat navrhované otázky a odkazy, které mohu já následně sdílet skrze své účty na sociálních sítích. Tyto zprávy by měly být krátké, výstižné a především by měly předávat informaci o tom, proč si myslím, že by posluchači měli poslouchat právě tuto epizodu.

Špatný příklad: „Poslouchejte @JáJáJá na Jak mít skvělý podcast (odkaz).“ Toto je špatně, protože jsem zaprvé musel zmiňovat sám sebe ve vlastní zprávě a za druhé to neříká nic o tom, proč by lidé měli tento podcast poslouchat.

Lepší příklad: „Skvěle jsem si užil podcast u @UJeníčka. Poslouchejte (odkaz).“ Zde už je informace podána z mého úhlu pohledu, ale divák stále neví, proč by měl poslouchat právě tuto epizodu.

Nejlepší příklad: „Víte, jaké je nejlepší pivo? Poslouchejte nás povídat si o pivu a jiných pivních věcech s @UJeníčka u podcastu (odkaz).“ Zde už je vše, co jsem na začátku zmiňoval. Je to osobní, popisné a poutavé.

Takovéto odkazy můžete nabídnout svému hostovi jako text vhodný ke kopírování a sdílení. V jednoduchosti je krása. Držte se jí. Buďte věcní, užiteční, aktuální a nezatěžujte své publikum přemírou možností.

Máte nějaké způsoby, které vám pomáhají šířit váš podcast? Podělte se o ně s ostatními v komentářích