Select Page

V dnešní době jsme na Facebooku neustále. Na mobilech, tabletech, notebooku i PCčkách. Ať už to řešíme nebo neřešíme, Facebook nám krade obrovské množství efektivního času. Pokud s tím chceš něco udělat a přestat prokrastinovat, tenhle článek nabízí pár tipů a triků jak Facebook začít používat trochu chytřeji.

Vyhoďte ho z kola ven

Vidím 2 cesty, jak se s tímto neduhem vypořádat. Jednou z nich (tou běžnější), je snažit se Facebook co nejvíce odstřihnout. Prostě tam přestat chodit.

V tom ti velmi dobře pomůže mobilní aplikace Messenger a její obdoba pro prohlížeč Google Chrome, nebo přímo desktopová aplikace. Zajistí ti možnost komunikace bez nebezpečí, že by tě zhypnotizoval tvůj newsfeed.

facebook-messanger-for-desktop

Pomoci může také rozšíření do Chromu Timewarp, které tě při pokusu otevřít si Facebook přesměruje na jinou stránku. Nenechá tě tam jít, nebo ti alespoň změří, kolik času tam trávíš.

Mě se nikdy Facebook úplně odstřihnout nepodařilo, a tak jsem ho raději přizpůsobil svým vlastním potřebám a používám ho efektivně. Vidím ho jako velmi užitečný nástroj pro sběr informací.

Skvělý informační server

Vyměníme koťátka za kvalitní informace

Facebook ti zobrazuje nové příspěvky podle vlastního algoritmu. Ten můžeš ovlivnit několika věcmi. Za prvé tím, na co klikáš, jaká videa si pouštíš a obecně, co na tom Facebooku děláš. Za druhé, můžeš přestat sledovat (unfollow) přátele a stránky, které tě nezajímají.

Co je tlačítko „unfollow“ a jak funguje

Díky tomuto tlačítku se ti na Facebooku přestanou zobrazovat všechny příspěvky od člověka, kterého už nechceš sledovat.

Není to stejné, jako ukončit s někým přátelství. To je zbytečné a je to i škoda. Nikdy nevíš, kdy se ti bude ten kontakt hodit. Je to funkce, díky které si pročistíš svůj newsfeed a ničemu, ani nikomu tím neublížíš.

Koho „unfollowovat“

Existuje fungující nepsané pravidlo pro vyčištění tvého newsfeedu. Pokaždé, když se ti od někoho na Facebooku zobrazí obsah, který tě nezajímá, například: co měl někdo z tvých přátel dnes k obědu, vzpomeň si, kdy naposledy si od toho člověka viděl něco, co tě zaujalo. Na nic si nevzpomínáš? Klikni na šipku vpravo u příspěvku a vyber možnost přestat sledovat (unfollow).

jak-unfollow-na-facebooku

Čím je nahradit

Zcela logicky tím, co tě zajímá. Může to být cokoli: sporty, cestování, zdravý životní styl, vzdělávání v oboru, novinky, zprávy atd. V mém případě jde primárně o cestování, byznys a online marketing.

Obsah se ti v newsfeedu vymění postupně, jak budeš odfiltrovávat více a více balastu. Nahradí je příspěvky od tvých oblíbených stránek a zajímavých lidí.

Já mám například na 1 příspěvek od přátel 8 příspěvků od stránek stránek. To už je docela hodně. Proto jsem se nedávno rozhodl udělat čistku ve svém newsfeedu a pomocí tlačítka schovat příspěvek (hide post) jsem redukoval výskyt obsahu od některých stránek.

skryt-stranku-facebook

Zájmové listy

Takovou nástavbou uživatelského používání Facebooku jako informačního kanálu jsou zájmové listy. Výborná, leč trochu upozaděná funkce. Do zájmových listů si můžeš řadit stránky, ale klidně i lidi, které chceš sledovat. Roztřídíš si je tak podle kategorií na fotbal, hokej, tenis (pokud si sportovní fanoušek), nebo cestování, zprávy, facebook experts atd.

Díky zájmovým listům už budeš na Facebooku sledovat opravdu jen to, co tě zajímá.

Vedení Facebooku si tento zájem uživatelů o třídění obsahu také uvědomuje, proto nyní testuje novou funkci, která by měla zájmové listy plnohodnotně nahradit. Více v článku na marketingjournal.cz.

Tvůj první krok: Vytvoř si svůj zájmový list

Otevři si Facebook a v levém sloupci najdi záložku zájmy. Uvidíš tam tlačítko vytvořit list a na něj klikni. Pokud už nějaký list máš, najdeš toto tlačítko na stránce s tvými listy.

vytvor-zajmovy-list

Vyber si stránky a přátele, které chceš do listu zařadit.

pridej-stranku-do-zajmu

Pojmenuj list a nastav si viditelnost.

Hotovo. Máš vytvořený svůj první zájmový list. Jednoduché, že?

sdilej-zajmovy-list

Pošli ho do světa

Přijde ti, že tvůj list je plný zajímavého obsahu? Můžeš ho sdílet komukoli na Facebooku. Stačí, když někam umístíš url (webovou adresu) listu a oni pak vpravo nahoře kliknou na tlačítko sledovat. Tvůj list pak uvidí mezi svými zájmy. Pokud se třeba zajímáš o český marketing mohl by tě zajímat tento list.

sledovat-facebook-list

Tlačítko „ulož článek“

Poměrně nová funkce, díky níž nepřijdeš o žádný zajímavý článek. Facebook teď umožňuje uložit si jakýkoli příspěvek nebo článek tlačítkem „save“.

Je to jednoduchá funkce připomínající aplikaci Pocket. Jediný rozdíl je, že nemůžeš své úlovky nijak třídit, takže doporučuji je pravidelně pročítat a nehromadit je moc dlouho.

Uložíš si ho zase kliknutím na šipku vpravo u příspěvku a použitím tlačítka uložit odkaz/uložit příspěvek.

Závěrem

Řekněme si to na rovinu, stále bude nejlepší strategií najít si věci, co tě baví a pohltí tak, že si na otevření Facebooku ani nevzpomeneš. Ale pokud už jsi notorický prokrastinátor, anebo potřebuješ mít přehled, co se v digitálním světě děje, zkus alespoň některý z těchto tipů.

Teď, když víš jak na to, tak doporučuju rovnou si otevřít Facebook (pokud ho tedy už nemáš otevřený) a začni čistit svůj newsfeed. Pak si vytvoř první zájmový list a budeš na dobré cestě k efektivní prokrastinaci na Facebooku.

Dan

Dan

Dan Tržil se sebevědomně nazval Filutou českého blogerského rybníčku. Píše o digitálním nomádství, marketingu, podnikání, cestě k úspěchu a blbostech co ho napadnou. Jeho články byly zveřejněny nebo sdíleny českými portály jako Mitvsehotovo.cz, Navolnenoze.cz ... Přečti si více o Danovi a motivech tohoto blogu na stránce O mně
Dan

Latest posts by Dan (see all)