Select Page

Lokální projekty prožívají stejně jako digitální nomádství ohromný boom. Lokální farmáři, mikropivovary, vyhlášené kavárničky, místní výrobci; ti a milióny dalších malých projektů se čím dál více prosazují. Jak se jim daří soupeřit proti globálním brandům? A jak spolu lokální projekty a digitální nomádství souvisí?

Svoji práci jsem si vybral tak, abych nebyl připoután ke konkrétnímu místu, aby moje budoucí projekty a podnikatelské pokusy mohly cílit na vhodnou skupinu lidí kdekoliv po světě. Ale i přes to všechno uznávám, že mám velkou slabost pro lokální projekty. Hrozně fandím lidem, co si udělají tu svoji kavárničku, krámek nebo cokoliv dalšího a promítnou do toho svoji osobnost. Jejich cíl často není, aby kaváren měli do roka 5, ale aby do té jejich specifické chodili spokojení zákazníci. Prostě aby z toho svého města udělali trochu lepší místo pro život a živili se tím co je baví.
Zároveň jsem si začal uvědomovat, že čím víc cestuji a žiji v zahraničí, tím víc jsem na těchto lokálních věcech závislý. Je to paradoxní, ale právě ty místní kavárny, restaurace, hostely a coworkingy, tvoří velkou část nomádského života. Lokální projekty jsou kořením cestování a života v zahraničí. Starbucks a McDonalds už jsou sice téměř všude, ale pokud je možnost, tak právě těmto globálním věcem se jak v zahraničí, tak i doma vyhýbám.

Zde je 5 důvodů proč jsou lokální projekty lepší než globální společnosti.

1) Hodnoty

Lokální výrobci nemohou konkurovat globálním značkám množstvím zboží, které
prodávají. Nemohou tedy těžit z tzv. úspor z rozsahu (snížení výrobních nákladů na výrobek díky velkosériové výrobě). Nemají tak výhodnou pozici pro nákup surovin, nevlastní velké výrobní linky, které chrlí produkty po tunách a to se promítá do celkově větších nákladů na každý vyrobený kus. Lokální projekty proto nebojují o zákazníky cenou, ale obvykle některou z dalších hodnot – kvalitou, charakterem, prokázaným původem, osobností.

zdroj: FB Delibutus

Ukázkou může být například projekt Delibutus. Delibutus stojí na nápadu vyrábět přírodní kosmetiku z konopí tak, jak by ji asi vyráběla vaše babička. Dva kluci z Ústí nad Labem prostě vzali svoje úspory a začali vyrábět konopné mastičky. Ručně, z nejepších surovin, které našli, doma v kuchyni. Dnes jsou tak daleko, že si konopí i pěstují, takže mají stoprocentní kontrolu nad složením svých výrobků, žádná éčka, žádné zbytečnosti, jen to, co funguje. Bez jakéhokoliv externího financování a jen s pomocí word of mouth a Facebooku firma rok, co rok roste. I přes kontroverzní reputaci konopí, Delibutus velmi dobře komunikuje svůj postoj a zásady nejen k výrobě vlastních výrobků, ale i k dalším tématům a tak jsou za značkou stále vidět hlavně dva kluci, co věří, že poctivý přístup a otevřenost si sé místo na trhu najde.Důvody úspěchujsou dle mého právě ta autenticita a transparentnost společně s kvalitním produktem.
To je diametrálně odlišná komunikace velkých značek s jejich reklamami, co slibují hebkou kůži a tělo modelky.

2) Lídé

radlicka

zdroj: hithit.cz

Málokdy víme o tom, kdo stojí za produkty velkých značek. Má to samozřejmě ekonomický smysl. Ve velkých společnostech musí být procesy nastaveny tak, aby potíraly individualismus. Ve jménu zachování kvality a konzistence, jsou lidé často jen ozubenými kolečky ve stroji. Musí být snadno nahraditelní. Naopak lokální projekty na individualitách stojí. Dokonalou ukázkou je příběh kulturní sportovny Radlická. Dva kluci dostali nápad využít zchátralý prostor na místo pro sportovní a kulturní akce a vlastními silami začali prostor vyklízet a renovovat. V lidech to vzbudilo odezvu a reakce. Ne značka, ale lidé přilákali k tomuto nápadu nejen dobrovolníky a nadšence, kteří s pracemi pomáhali, ale i publicitu a potřebné finance k dokončení projektu. Lukáš s Kubou před časem vybrali 265 tisíc v crowdfundingové kampani. Troufám si tvrdit, že to by se nějakému BBC Fitness nepovedlo.

3) Komunita

_MG_9640_small

zdroj: artikl.org

Kolem lokálních projektů se často vytváří komunita nadšenců, fanoušků a lidí, co rádi pomohou. Projekt pak kromě své tradiční funkce slouží i jako propojovatel. Na to sází například pražský coworkingový prostor Hub. Ačkoliv coworkingových center v Praze je celá řada, Hub jasně vyčnívá množstvím akcí zaměřených na podnikatele, freelancery a obecně podnikavé lidi. Díky tomu pak ve výběru, které coworkingové místo používat k práci, nejde jen o to, kde mají lepší ceny nebo hezčí pracovní stůl, ale vstupují tam benefity ve formě komunity podobně zaměřených lidí a častým příležitostem k navazování pracovních kontaktů.

4) Unikátnost

truth cafe

zdroj:www.yatzer.com

Když se mě někdo zeptá na nejoblíbenější kavárnu, okamžitě se mi vybaví Truth Café. Tato kavárna v jihoafrickém Kapském městě, je prosulá jak svoji výbornou čerstvě upraženou kávou, tak i interiérem ve stylu steampunku. Všechno, včetně obsluhy vám tam dotváří dojem, že jste zrovna vkročili do natáčení filmu Wild Wild West. Nepochybně se vám snadno vybaví nějaká kavárna, která zaujala vás a vsadím se, že to nebylo Starbucks nebo Costa Coffee. Vybrané lokání podniky prostě nabízejí zážitek, jaký žádný řetězec nesvede.

5) Loajalita

Zatímco globální brandy se snaží zařídit loyalitu zákaznickými kartami a slevovými kupóny, u lokálních podniků je to postranní produkt výše zmíněných vlastností. Loajální zákazníci jsou výsledkem dlouhodobého vztahu, jsou to podporovatelé, jsou to ti, co se za projekt bijí v internetových diskuzích. Obchodní vztah – produkt za peníze, je nahrazen vztahem hodnota za hodnotu. Loaj’lní zákazníci si koupí nový produkt jako první nebo neváhají cestovat za svým oblíbeným podnikem přes půl města, cena produktu už v téhle fázi nemá téměř žádnou váhu.

Já věřím, že nastává doba změny. Že lokální projekty mají ohromnou možnost ukousávat z obratu velkých společností a bude se to dít stále častěji. Pojďme věnovat naši pozornost a peníze lidem, co budují hodnoty, komunity a unikátní věci.

Můj laický názor je, že právě ti malí a autentičtí jsou ti, co tenhle svět dělají lepším místem.

Dan

Dan

Dan Tržil se sebevědomně nazval Filutou českého blogerského rybníčku. Píše o digitálním nomádství, marketingu, podnikání, cestě k úspěchu a blbostech co ho napadnou. Jeho články byly zveřejněny nebo sdíleny českými portály jako Mitvsehotovo.cz, Navolnenoze.cz ... Přečti si více o Danovi a motivech tohoto blogu na stránce O mně
Dan

Latest posts by Dan (see all)